רסיבר פיוניר VSX-LX70

רסיבר פיוניר VSX-LX70

מבט מלפנים ומאחור

אחד החלקים החשובים ביותר בעת בניית מערכת קולנוע ביתית הינו הרסיבר. בחירת רסיבר איכותי יכולה ליצור חוויית צפייה באיכות גבוהה תוך שמירה על נוחות הפעלה. במאמר זה ננסה לסייע לך בעת בחירת רסיבר חדש עבורך.

הגדרת מחיר והתאמת ציפיות

השלב הראשון, והחשוב ביותר, בעת בחירת רסיבר הוא להגדיר מהי מסגרת התקציב אותה יש באפשרותך להקציב לצורך קניית רסיבר, ולהתאים את הציפיות שלך מול היכולות והתכונות של הרסיברים הנמצאים בטווח המחירים אותו הגדרת.

כניסות וידאו / אודיו

הרסיבר הוא המרכז של מערכת הקולנוע הביתית, ולכן קיימת חשיבות רבה לכמות וגיוון הכניסות הקיימות בו. ככל שהכניסות רבות יותר ומגוונות יותר, כך תגבר הגמישות בהפעלתו. המצב האידאלי הוא שאל הרסיבר יגיעו החיבורים של כל המכשירים המקרינים תמונה או משמיעים צלילים, ויצא ממנו כבל אחד אל המסך.

ברוב הרסיברים קיימות כניסות מיושנות מסוג RCA רבות, אך בעת בחירת רסיבר חדש כדאי לשים לב דווקא לכניסות הדיגיטליות החדשות יותר. כניסות אלה מאפשרות העברה של מספר ערוצי צליל באמצעות כבל אחד, מה שמקל על החיבור. בנוסף החיבורים הדיגיטליים מאפשרים העברה של צליל מדוייק ואיכותי הרבה יותר מהחיבורים הישנים ללא אובדן איכות בשל איכות הכבל או המרחק (כל עוד המרחק אינו גדול באופן מיוחד). כיום קיימים שני סוגי חיבורים דיגיטליים - אופטיים וקואקסיים (Coaxial) המובדלים בינהם בכך שכבלים אופטיים עושים שימוש בכבל המכיל סיבים אופטיים, בעוד כבל קואקסי מכיל חוטי נחושת.

חשוב לדעת כי כיום ישנו סטנדרט חדש בשם High Definition Multimedia Interface (הידוע בראשי התיבות HDMI) המשלב חיבור תמונה בהפרדה גבוהה (High Definition) עם מספר ערוצי צליל בכבל בודד אחד, וזהו החיבור המשמעותי ביותר ברסיבר שלך. חשוב לבחור רסיבר עם לפחות שלושה חיבורי HDMI (אחד ל-DVD, אחד לנגן המדיה ואחד ל-Play Station), אבל 4 חיבורים הם בהחלט יתרון!

הספק

ההספק של הרסיבר הוא בעצם כמות הכוח או האנרגיה אותם יכול הרסיבר להפנות אל הרמקולים. ככל שמספר זה גבוה יותר, כך הרסיבר יוכל להגיע לרמות אנרגיה גבוהות יותר (ווליום גבוה יותר) עם הרמקולים תוך שמירה על צליל נקי, אך הספק גבוהה אינו מבטיח איכות גבוהה! אל תתקמצנו על ההספק: אחד הגורמים העיקריים לנזק לרמקולים הוא שימוש במגבר בעל הספק נמוך מדי בווליום גבוה. במקרים כאלה למגבר "נגמר הכוח", והוא מתחיל לעוות את הצלילים. הצלילים המעוותים עלולים לגרום לשריפה של הרמקולים.

צריך לדעת כי ההספק צריך בסופו של דבר להתחלק בין הרמקולים השונים, ולכן החשיבות היא לא להספק הכולל של הרסיבר אלא להספק שלו פר רמקול. הספק של 90W עד 120W לרמקול צריך להספיק לרוב המשתמשים הממוצעים בסלון בגודל סביר.

מספר רמקולים

כיום יודעים רסיברים מתקדמים להפריד את הצלילים אל שמונה רמקולים נפרדים (מה שידוע בתור 7.1). הרמקולים הם שלושה רמקולים קדמיים (ימין, מרכז ושמאל), שני רמקולים היקפיים (ימין ושמאל), שני רמקולים אחוריים (ימין ושמאל) ורמקול אחד המפיק קולות באס (הנקרא סאבוופר) אותו ניתן למקם בכל מקום בחדר מאחר והאוזן האנושית אינה מסוגלת לזהות בצורה טובה את הכיוון המדוייק ממנו מגיעים קולות בס. רסיברים ישנים יותר יתמכו רק בשישה רמקולים (5.1) כאשר שני הרמקולים ההיקפיים יהיו חסרים. עם זאת, מעטים מאד הם אלו שבפועל ירכיבו 8 רמקולים על המערכת שלהם! ברוב המקרים תמיכה ב-5.1 בהחלט תספיק למשתמש הביתי הממוצע.

ימין קדמי מרכז שמאל קדמי סאבוופר
היקפי ימין ( 0 ) היקפי שמאל
ימין אחורי שמאל אחורי

מפענחי סראונד

בכל שנה נוספות שיטות מתקדמות יותר להקלטה ושידור של צליל, וכל שיטה כזו דורשת "מפענח" שידע לקרוא אותה ולשדר אותה אל הרמקולים. לא בכל רסיבר יש את כל המפענחים, מה שאומר שרסיברים מסויימים לא ידעו "לקרוא" שיטות שידור צליל מסויימות, מה שיקטין את היכולות שלהם לתמוך בצורה מיטבית באמצעים חיצוניים מתקדמים כגון מכשירי DVD Blue Ray ועוד. עם זאת, צריך לזכור כי גם אם אין לך ברסיבר את כל המפענחים החדשים ביותר, אין הדבר אומר שלא ניתן יהיה לראות איתו סרטים, ולכן לא תמיד צריך להוציא הון בכדי לקבל תמיכה בכל שיטות השידור העדכניות ביותר.

כיום יש שתי חברות עיקריות השולטות בתחום המפענחים: חברת דולבי (Dolby) וחברת Digital Theatre System (או בקיצור DTS). שתי החברות מציעות מבחר שיטות להעביר צליל רב ערוצי היקפי.

המפענחים הבסיסיים ביותר (אותם חשוב מאד שיהיה ברסיבר!) הם:

Dolby Digital (בעבר נקראה AC-3)

תצורת שמע דיגיטלית רב ערוצית מבית Dolby, התומכת בקידוד ב-5.1 ערוצים. זהו הפורמט הרשמי של ה-DVD ושל ה-BlueRay DVD, כך שכל DVD מסוגים אלו חייב להכיל בתוכו פס קול בפורמט זה. פורמט זה מוגדר בתור פורמט המאבד מאיכות הצליל בשל השימוש הרב שהוא עושה בכיווץ בשיטת Data Reduction.

DTS

תומך ב-5.1 ערוצים. ל-DTS יש עליונות טכנולוגית על פורמט דולבי דיגיטל מאחר והוא משתמש בהעברת מידע בקצב גבוה יותר, מה שדורש כיווץ (Data Reduction) "עדין" יותר. אולם יכול לקרות בהחלט מצב שההבדלים במיקסים השונים של פסי הקול ב-DVD ייתנו עדיפות ל-Dolby Digital דווקא. מאחר ופורמט זה אינו הפורמט הרשמי של ה-DVD, אז לא תמיד ניתן יהיה למצוא פס קול DTS בכל DVD רגיל, אך כל סרט בפורמט BlueRay DVD כבר חייב להכיל פס קול בפורמט זה.

Dolby Pro Logic

אינו תומך בצליל היקפי אמיתי, אלא בעזרת עיבודים שונים לאות מתרגם שידור סטריאופוני לצליל היקפי. הפורמט הבסיסי מרחיב את הצליל ל-5.1 רמקולים, ואילו הפורמט החדש ביותר (Dolby Pro Logic IIx) הוא שיפור המאפשר תמיכה בהרחבה לפורמט 7.1.

מפענחי סראונד מתקדמים

הנה כמה מן הפורמטים היותר מתקדמים בהם רסיבר מתקדם יכול לתמוך:

Dolby Digital Plus

הפורמט שאמור להחליף את פורמט Dolby Digital. גם פורמט זה הוא פורמט הדורש כיווץ (Data Reduction), הגורם לירידה באיכות הצליל, אך הוא אמור להיות יעיל יותר ולכן לגרור אובדן קטן יותר של מידע. פורמט זה הינו חובה בכל סרט בפורמט HD DVD, אך אופציונלי בלבד בסרטים בפורמט BlueRay DVD.

DTS-HD High Resolution Audio

התשובה של DTS לפורמט Dolby Digital Plus. גם פורמט זה דורש כיווץ (Data Reduction) הגורם לירידה באיכות הצליל. פורמט זה הינו אופציונלי בלבד ב-BlueRay DVD.

Dolby TrueHD

פורמט בו אין אובדן של מידע בשל כיווץ, כך שהצליל המופק הינו 1:1 מול הצליל שהוקלט. הפורמט מאפשר השמעת עד 8 ערוצי צליל נפרדים. פורמט זה הוא הפורמט הרשמי של סטנדרט HD DVD, וכל DVD בפורמט זה חייב לכלול פס קול מסוג דולבי TrueHD. עם זאת כותרים בפורמט BlueRay DVD אינם מחוייבים לפס קול בפורמט TrueHD.

DTS-HD Master Audio

התשובה של DTS לפורמט Dolby TrueHD. גם בפורמט זה אין אובדן של מידע בשל כיווץ, כך שהצליל המופק הינו 1:1 מול הצליל שהוקלט. הפורמט מאפשר השמעת עד 8 ערוצי צליל נפרדים. פורמט זה הינו פורמט אופציונלי ב-BlueRay DVD.

THX

תו-תקן של המפיק/במאי ג'ורג' לוקאס. יצרן אשר המוצר שלו עבר את בדיקות המעבדה של חברת THX רשאי להצמיד את הלוגו היוקרתי אל המוצר. חשוב לזכור כי יצרנים רבים אינם מוכנים לשלם את הסכומים הדרושים לקבלת תו התקן, ולכן העובדה כי לרסיבר מסויים אין תו תקן של THX לא אומר שהוא אינו רסיבר טוב וכי צריך לפסול אותו בעת בחירת רסיבר.

כמה פורמטים נוספים שכדאי להכיר:

  • Dolby Digital EX - פורמט סראונד אשר מוסיף רמקול סנטר אחורי והופך לתצורת 6.1. מעט מאד סרטים תומכים בפורמט זה.
  • DTS ES - התשובה לפורמט דולבי דיגיטל EX - פורמט סאונד שגם הוא מוסיף רמקול סנטר אחורי. נתמך באפילו פחות סרטים.

איכות הגימור

רסיברים טובים הינם בדרך כלל מוצקים וכבדים. אמנם זה נשמע מצחיק לבדוק את הרסיבר על-פי המשקל שלו, אך מנסיוני מדובר במדד שאינו מאכזב, בעיקר במצבים בהם הרסיבר קל או שברירי מדי, מה שעלול להצביע על איכות גימור נמוכה. רמת הגימור של הכפתורים השונים, של המחברים מאחור ושל השלט יכולים לשפר מאד את איכות השימוש במכשיר.

עיצוב

הרסיבר מונח בדרך כלל במקום של כבוד במרכז המזנון בסלון, מה שהופך אותו למוקד תשומת לב. אם הרסיבר נראה טוב, אז הוא יכול לשנות ממש את האווירה מסביבו. רבים יטענו כי בעת בחירת רסיבר לא צריך להתייחס כלל לנושא המראה אלא לתכונות אחרות, אך ביננו, חלק מן ההנאה ברכישת רסיבר איכותי היא גם מקריאות ההתפעלות שהרסיבר החדש שלך סוחט מפיהם של האורחים...

כיול

אחד הדברים המאפיינים רסיבר טוב הוא היכולת שלו להתאים את הצלילים אותם הוא מפיק לחדר המסויים בו הוא מותקן. כיום ניתן לקנות רסיברים המגיעים עם מיקרופון אותו ניתן לחבר אליהם ולמקם במרכז החדר, ואז להפעיל סדרת בדיקות המכיילות את הרסיבר בהתאמה לחדר בצורה מדוייקת. במידה ולא הגיע מיקרופון כזה ביחד עם הרסיבר שלך, אז מלאכת הכיול תיפול כולה עליך, מה שעלול להביא לתוצאות טובות פחות.

עיבוד וידאו

אחת התכונות החשובות אותן כדאי לבדוק בעת בחירת רסיבר עבור מערכת הקולנוע הביתי שלך היא היכולת של הרסיבר להמיר אותות ברמת הפרדה נמוכה (כגון האותות של נגן DVD רגיל או של ממיר הכבלים או הלווין שלך) לתמונה ברמת הפרדה גבוהה (High Definition), זאת כמובן רק אם מסך הטלוויזיה שלך תומך בהפרדה גבוהה - כלומר תמונה בגודל 1280x720 (הידועה כ-720P או כ-HD Ready) או תמונה בגודל 1920x1080 (הידועה כ-1080i, 1080p או Full HD).

פעולת ההמרה מהפרדה נמוכה לגבוהה ידועה בשם אפסקיילינג (Upscaling), והיא יכולה להשפיע רבות על חוויית הצפייה בטלוויזיה, מאחר וכיום עדיין רוב מקורות התמונה הם ברמת הפרדה נמוכה. קיימים מכשירי DVD היודעים לבצע Upscaling בעצמם (נמצא בדרך כלל במכשירים היקרים יותר), והטלויזיות התומכות בהפרדה גבוהה יודעות לבצע פעולה זו גם הן, אך השאלה היא שאלה של איכות הביצוע, מאחר והמנגנון המבצע את הפעולה יכול להיות יקר. בכל מקרה, מן הצד השני גם לא בכל רסיבר יש מערכת אפסקיילינג, ולא כל מערכת כזו היא מערכת איכותית. המטרה היא לאפשר למי שיודע לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר לבצע אותה.